ZK-PAX

F27 Serienummer 10596 – Huidige registratie ZK-PAX

De 10596 is een F27 Mark 500. Een Mark 500 is een verlengde versie van de F27 en is uitgerust met een grote vrachtdeur. Het vliegtuig was tot voor kort in operatie in Nieuw Zeeland bij de maatschappij Airwork. Het huidige interieur van het vliegtuig is volledig geschikt gemaakt voor vervoer van vracht. Er is een beschermende metalen vloer op de bestaande vloer aangebracht en de zijwanden zijn beschermd door een extra binnenwand. Het is een flinke klus, maar het is mogelijk om het vliegtuig weer terug om te bouwen naar een passagiersvliegtuig. Hiervoor moeten dan o.a. weer stoelen, bagagebakken, toilet en galley worden ingebouwd. Het vliegtuig is dan uiteindelijk geschikt voor het vervoer van 52 passagiers.

Image of a Fokker F27 in the air - sn-10596-1-1980-px

Het vliegtuig is in uitstekende conditie en is technisch klaar voor het maken van de lange ferry vlucht van Nieuw Zeeland naar Nederland. Eenmaal in Nederland zal er flink wat werk verricht moeten worden om het vliegtuig weer geschikt te maken voor passagiersvervoer en te voldoen aan de Europese luchtvaarteisen aangaande luchtwaardigheid en operationele eisen.

Fokker F27 Cockpit - sn-10596-

Geschiedenis van het vliegtuig

F27 Mark 500 serienummer 10596 is geproduceerd in december 1980. De eerste klant voor het vliegtuig was Mississippi Valley Airlines in de VS. Het vliegtuig heeft daar tot in 1986 gevlogen en daarna nog een jaar in de VS bij Allegheny Commuter Airlines in Pittsburgh.

Na de operatie in de VS is het vliegtuig gekocht door de toenmalige aircraft financing afdeling binnen Fokker, Aircraft Finance and Trading (AFT). Van daaruit heeft het gevlogen in Afrika bij Sudan Airways and Royal Air Maroc, waarna het in handen kwam bij het Nederlandse Schreiner Airways. Dit vliegtuig heeft dus al eens eerder onder Nederlandse vlag gevlogen.

Na nog een periode in Afrika bij Air Inter Gabon, kwam het vliegtuig terecht bij de Franse onderzoeksinstelling CNET (Centre National d’études des Télécommunications) waar het van 1990 tot 1996 dienst heeft gedaan als onderzoeksvliegtuig.

Vanaf 1996 is het vliegtuig een vrachtvliegtuig. Eerst bij Farnair in Hongarije van 1996 tot 2003 en daarna in Nieuw Zeeland bij de huidige eigenaar AirWork in Oakland onder de registratie ZK-PAX.

Fokker F 27 hull inside