NederlandsEnglish
Home
Fokker Tribute op voormalige productielocatie Schiphol

In 1953 is op de Fokker Aircraft locatie Schiphol gestart met de bouw van het eerste vliegend prototype van de Fokker F27 Friendship, de PH-NIV. Twee jaar later, op 24 november 1955, was het 34 minuten durende vliegdebuut van dit later zo succesvolle type. Er zijn twee vliegende prototypes vervaardigd die vele test- en demonstratievluchten over de hele wereld hebben uitgevoerd.

ImageKLM was uiteindelijk in 1957 de eerste maatschappij die een order voor de F27 plaatste. Het eerste productietoestel kreeg zijn luchtdoop op 23 maart 1958. In totaal zijn er 581 Fokker Friendship toestellen in verschillende varianten op Schiphol gebouwd. Daarnaast hebben de Fairchild fabrieken in Amerika onder licentie 206 toestellen gebouwd.

Het succes van de Fokker Friendship is te danken aan de veelzijdigheid van het vliegtuig. Dertig jaar na de start, in 1986 na de bouw van 787 vliegtuigen, is gestopt met de productie van de F27. Na het faillissement van Fokker Aircraft op 15 maart 1996 werden de resterende Fokker 50s en Fokker 100s nog afgebouwd. Dit was het definitieve einde van de productie van Fokker vliegtuigen op de locatie Schiphol.

In 1999 zijn Delta Development Group, VolkerWessels en Reggeborgh Groep gestart met de herontwikkeling van het fabrieksterrein tot het Fokker Logistics Park. De Fokker F27 Friendship - gekozen tot industrieel ontwerp van de 20e eeuw - verdient haar prominente plaats in de geschiedenis van de wereldluchtvaart.

Om ook de productielocatie in Schiphol te blijven herinneren is door diverse sponsoren een FOKKER TRIBUTE geplaatst. Een originele Fokker F27 Friendship, gebouwd in 1971 heeft een prominente plek bij de entree van het Fokker Logistics Park.

 
The Fokker F27 Friendship Story

Na jaren van voorbereiding en onderzoek publiceerden Jan F. Homma en Hans K. Groen op 3 Mei 2011 hun CD-ROM "Fokker F27 Friendship Story". De CD-ROM bevat 3000 pagina's met o.a. de ontwikkeling, productie, operaties en ongelukken van de Fokker F27. Het is het eerste complete verhaal van de beroemde Fokker schroefturbine.

Image 

Lees meer...
 
Fokkermecano's zonder grenzen

Jan Nieuwenburg en Ab Steenbergen waren lange tijd lid van het gilde der technisch vertegenwoordigers van Fokker. De functie wisselde nogal eens van naam: Service Engineer, Technical Representative, Area Representative. Maar de missie was steeds dezelfde: Zorg ervoor dat iedere trotse eigenaar van een nieuw Fokkertoestel - waar ook ter wereld - leert omgaan met het vliegtuig zonder de fabriek al te veel lastig te vallen.
 

Lees meer...
 
De Fokker F.VIIa

Zowel Fokker als de KLM beschouwden de F.VII's eigenlijk als prototypes. Er ging vrijwel geen maand voorbij of er werd ter beproeving een andere motor ingebouwd of een ander kielvlak uitgeprobeerd. Alhoewel Plesman dit allemaal niet zo leuk vond, hadden de KLM en Fokker maar n doel voor ogen; het bouwen van een zo goed mogelijk vliegtuig.

Lees meer...
 
Main menu
Home
FFA
Fokker Tribute
Fokker Types
Photobook
History
Links
Search this site
Locations of visitors to this page